• header2
  • header8

 

Yoga is een manier om lichaam en geest beter te leren kennen. Yoga betekent 'verbinden': het verbindt lichaam en geest weer tot één geheel.

Yoga kent een lichamelijk én een geestelijk/spiritueel aspect, anders dan bij bijvoorbeeld sporten, dat puur lichamelijk is. Je wordt bewuster van jezelf, van spanningen in je lichaam, van je voorkeurspatronen en -houdingen én je wordt je bewuster hoe je daarmee omgaat. De manier waarop je op de mat reageert, zal niet veel verschillen van jouw reactie in het dagelijks leven.

Veel mensen leven vooral vanuit het hoofd. We moeten en willen veel, we zijn ambitieus, we zijn gestresst en/of hebben last van angsten. Door alle drukte zijn er weinig momenten om even stil te staan bij jezelf en eens te voelen hoe het met je is. Het lichaam raakt wat op de achtergrond en geeft soms via klachten signalen af om het eens wat rustiger aan te doen.

Yoga is een mooie manier om te vertragen, eens even te stoppen met rennen. Door de asana's (yogahoudingen), adem- en ontspanningsoefeningen leer je jezelf beter kennen. Bij yoga is de prestatie niet belangrijk, er 'moet' niets. Yoga leert je om jezelf niet te be- en veroordelen. Door jezelf te ont-moeten ontstaat vanzelf meer ontspanning, kunnen dingen veranderen en leer je jezelf te waarderen zoals je bent. 

 

In alle lesssen wordt Critical Alignment Yoga (CAY) oefeningen gegeven. Hierbij worden hulpmiddelen gebruikt voor ontspanning van de rug zoals bijvoorbeeld een stripje voor de bovenrug, een rolletje voor de onderrug, een hoofdstandbankje of een achteroverbuigboogje.

 

YogaOntMoeting biedt de volgende yogalessen aan: gecombineerde CAY/Hatha Yoga, CAY Pittig en CAYoga 50+ (een rustigere vorm). Daarnaast kunt je ook terecht voor Yoga & Meditatielessen en individuele (therapie)lessen. 

 

CAY/Hatha Yoga

De gecmbineerde CAY/HY-lessen bestaan uit CAY-oefeningen afgewisseld met oefeningen en lichaamshoudingen (asana's) uit de Hatha Yoga. We doen in deze lessen bijvoorbeeld ook ademhalingsoefeningen. Er is veel aandacht voor bewustwording van spanning en ontspanning in je lichaam. Krachtige oefeningen worden afgewisseld met zachte oefeningen. Na het uitvoeren van een houding is er tijd om het effect ervan te voelen op je lichaam. Ook stilzitten (meditatie) is een onderdeel van de lessen. Je wordt steeds aandachtiger en stiller.

 

CAY Pittig

Deze vorm is pittiger dan de gecombineerde CAY/HY-lessen. Bij Critical Alignment Yoga wordt gebruik gemaakt van hulpmiddelen voor het 'kritisch uitlijnen' van het lichaam. Er is meer aandacht voor verdieping in een asana/houding. Welke spieren gebruik je en versterk je in een houding, welke spieren kun je ontspannen? De asana's kunnen in series worden uitgevoerd, dan wordt het een flow. 

 

CAYoga 50+ 

In de CAYoga 50+ lessen ligt het tempo wat lager dan in de andere lessen. Ook in deze lessen worden de CAY-hulpmiddelen gebruikt. De oefeningen en houdingen worden afgestemd op de mogelijkheden van de cursisten.

 

Meditatie

Voor informatie over de Yoga & Meditatielessen, klik hier.

 

Therapie

Bij klachten, bijv. nek- en rugklachten, RSI/CANS, ademhalingsproblemen, burn-out klachten, kun je ook yoga doen. Soms zijn therapielessen geschikter voor het oplossen van, of beter leren omgaan met je klachten. Via het tabblad Yoga Therapie vind je uitgebreide informatie over deze therapielessen.

 

Individuele lessen

Individuele yogalessen zijn bijvoorbeeld therapielessen waarbij jouw klacht centraal staat. Je kunt ook kiezen voor een individuele les als aanvulling of verdieping op je wekelijkse lessen. Individuele lessen zijn ook mogelijk als je geen wekelijkse lessen volgt. De les kan zich richten op yogahoudingen (asana's) die je beter zou willen begrijpen/uitvoeren. Bijvoorbeeld het staan op een hoofdstandbankje, een heldenhouding, een achterover- of vooroverbuiging enz. In een individuele les gaan we op zoek naar aanknopingspunten. Je kunt het ook gebruiken om een serie houdingen voor je yogabeoefening thuis samen te stellen.

In alle gevallen kan gebruik worden gemaakt van CAY (maar is niet noodzakelijk). Ook adem- en/of ontspanningsoefeningen kunnen gebruikt worden, al naar gelang de behoefte. Door deze individuele aanpak gaat alle aandacht naar jou.

Individuele lessen worden gegeven op dinsdag- of woensdagmiddag, woensdagmorgen en eventueel op vrijdagochtend.