• header9

 

Meditatie is eigenlijk niet los te zien van Yoga. In de yogalessen wordt meestal gedurende korte tijd gemediteerd in de vorm stilzitten. Tijdens de Yoga & Meditatielessen op zaterdagochtend en de Stadsverlichting meditatielessen is stilzitten het hoofdonderdeel. 

Meditatie wordt vaak zittend beoefend, omdat er dan sprake is van een alerte bewuste houding. Je valt minder makkelijk in slaap dan liggend en je kan minder makkelijk worden afgeleid dan lopend. Meditatief lopen (kin-hin) kan overigens ook prima. Het is meestal een onderdeel van Zenmeditatie. Meditatie is dus eigenlijk niet gebonden aan een bepaalde houding, het gaat meer om een meditatieve staat van het bewustZijn. Die meditatieve staat van de geest wordt meestal zittend getraind om bovenstaande redenen. Deze meditatieve staat van bewustZijn probeer je zoveel mogelijk mee te nemen naar het dagelijkse leven. Bijvoorbeeld bij het tanden poetsen, strijken, afwassen, tuinieren of wat dan ook. Je bent met heel je aandacht bij dat wat je aan het doen bent (mindful), in het hier-en-nu. 

 

De lessen

Stadsverlichting meditatie

Bij YogaOntMoeting wordt ongeveer een keer in de maand op zondagavond een Stadsverlichting meditatie gegeven. Dit is een les in de sfeer van Stadsverlichting, maar wordt niet altijd op de tweede zondag van de maand gegeven (zoals bij Stadsverlichting het geval is).Hieronder lees je meer over stilzitten / meditatie. Onder Stadsverlichting meditatie vind je aanvullende informatie. 

 

Yoga & Meditatie 

Tijdens de Yoga & Meditatielessen op zaterdagmorgen (één keer per maand) wordt het lichaam losgemaakt met yoga-oefeningen, zodat de aandacht meer naar binnen kan gaan. Ook adem- en pranayama-oefeningen kunnen onderdeel van de les zijn. Je zit enige tijd stil en observeert jezelf en alles wat zich aandient van binnenuit en van buitenaf. Het is een onbevooroordeeld waarnemen. Als je stil gaat zitten, dan wil dat nog niet zeggen dat het ook meteen stil is in je hoofd. Het kan een drukte van belang zijn in je hoofd waardoor je je bijvoorbeeld onrustig voelt. Misschien vraagt ook je lichaam de nodige aandacht als je niet gewend bent om langer stil te zitten. Dit laatste is meestal een kwestie van vaker doen. 

Tijdens het stilzitten kun je leren je geest beter te begrijpen. Je leert je gedachten waar te nemen zonder ze weg te willen hebben. Je kunt het steeds meer laten voor wat het is en gaat meer en meer naar de stilte in jezelf, naar je essentie. Het accent ligt op bewustwording, op bewust-zijn, en minder op lichamelijke houdingen. Je onderzoekt jezelf in alle openheid, in alle eerlijkheid. Het geeft ontspanning van lichaam en geest en het leidt je uiteindelijk naar meer inzicht in wie je werkelijk bent.

Dit pad naar inzicht, waarbij je het gekende onderzoekt om het ongekende te ontdekken, wordt ook wel Jnana Yoga genoemd. Jnana yoga gaat uit van non-dualiteit. Ook de meditatielessen gaan uit van non-dualiteit; dit betekent niet-tweeheid of eenheid. Het verwijst naar de ervaring dat je onderdeel bent van een groter geheel. Het gevoel voor deze eenheid of het verbonden zijn met zowel je lichaam als de ruimte, de wereld om je heen, zijn de meeste mensen kwijtgeraakt. Met yoga en meditatie kun je die verbinding weer maken, kun je jezelf weer 'helen'.

 

Mediteren is niet zweverig. Het is een manier om bewust de aandacht naar binnen te brengen, je neemt even de tijd voor jezelf. Je krijgt al genoeg prikkels van buitenaf waarop je wilt of moet reageren. Bij de Yoga & Meditatie en Stadsverlichting sluit je je even af van al deze prikkels. Dit geeft je de mogelijkheid om te voelen hoe het met je is, op dit moment, en je oefent jezelf om ook in je dagelijkse bezigheden een deel van je aandacht naar binnen gekeerd te houden. Zo ga je juist niet zweven en blijf je stevig met beide benen op de grond. Je doet de dingen meer vanuit de stilte, het wordt helderder in je hoofd en je kunt beter onderscheiden wat wel en niet goed voor je is.  

 

Ik nodig je van harte uit om eens mee te doen met een van deze lessen op zaterdagmorgen of zondagavond. Je vindt bij Lessen wanneer dit kan.